Obrim els ulls

Coses meves… o no.

La Dieta Mediterrània

Nombrosos estudis realitzats pels millors experts en dietes, nutrició i salut revelen que els habitants dels països mediterranis gaudeixen d’un dels nivells de qualitat de vida i d’expectatives de longevitat més elevats del món. El secret d’aquesta situació privilegiada no és cap altre que la dieta mediterrània, que es caracteritza pel consum abundant de cereals i els derivats d’aquests (pa, pasta i arròs), llegums, verdures i hortalisses, oli d’oliva i, és clar, fruita seca. També formen part d’aquesta dieta, encara que en menor mesura, el peix, els ous, les aus i els derivats lactis.

Les nous, ametlles, avellanes, etc. ocupen, doncs, un lloc destacat en la dieta mediterrània. L’oli vegetal que contenen està exempt de colesterol i constitueix la millor font per obtenir el greix que necessita l’organisme humà. A més, la fruita seca té un important contingut de proteïnes i hidrats de carboni, així com un elevat valor calòric que la converteix en un aliment molt apropiat per a totes aquelles persones que fan exercici físic regularment.

LA PIRÀMIDE D’OLDWAYS
És una piràmide alimentària que marca les pautes quant a proporcions i freqüències òptimes de consum en la dieta sana i equilibrada d’un adult saludable.

Aquestes en són les característiques:

  • Abundància d’aliments d’origen vegetal: fruita seca, fruites, verdures, pa, cereals, llegums i patates.
  • Cal elegir els aliments més frescos, els que es conserven en el seu estat més natural.
  • Cal utilitzar l’oli d’oliva com a greix principal.
  • L’energia aportada pel greix ha d’oscil·lar entre el 25 % i el 35 %. Els greixos saturats no superen el 7-8 % d’energia (calories).
  • Cal consumir diàriament una quantitat baixa/moderada de formatge i iogurt.
  • Consum setmanal de peix, aus i ous en una quantitat baixa/moderada.
  • Com a postres diàries, la fruita fresca. Els dolços, poques vegades a la setmana.
  • La carn vermella, algunes vegades al mes.
  • Cal realitzar una activitat física regular per afavorir un bon pes i estat físic.
  • Cal consumir vi amb moderació, normalment durant els àpats.

Pirámide Nutrición

Piràmide elaborada per experts en nutrició de l’Organització Mundial de la Salut, Oldways Preservation & Exchange Trust i Who/FAO, Centre de Col·laboració per a la Nutrició de l’Institut de la Salut Pública de Harvard.

16 Mai 2003 - Posted by | Salut

Encara no hi ha cap comentari.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: