Obrim els ulls

Coses meves… o no.

Osteoporosi

L’os és un teixit viu i per tant sotmès a una constant activitat i a canvis continuats. En tot moment existeix un procés d’activitat de formació òssia, seguida d’una destrucció de l’os, mantenint-se d’aquesta manera en equilibri, al que se’l denomina remodelació òssia.

En l’edat infantil domina la formació i en la vellesa la destrucció. Els óssos creixen en tamany i consistència durant l’edat infantil, al principi tenen molta matèria elàstica i menys resistència, són ossos molt flexibles. Posteriorment es van dipositant minerals, sobretot calci, que li donen duresa i consistència.

Fins els 35/40 anys predomina la formació a la destrucció, arribant a aquesta edat al que es diu “pic de massa òssia”. És el moment en que s’assoleix la major quantitat de massa òssia i major consistència. A partir d’aquí dominarà la destrucció a la formació; es va passant progressivament a una desmineralització òssia. Aquest procés pot desembocar en una OSTEOPOROSI, malaltia caracteritzada per la pèrdua de la massa òssia, fins el punt que l’os es torna porós i més fràgil, augmentant la possibilitat de fractures.

Existeixen uns factors de risc que fan augmentar les probabilitats de patir OSTEOPOROSI:
– ser dona
– ser de raça blanca
– antecedents familiars d’osteoporosi
– menopausa precoç

La millor forma de mantenir la massa òssia és la prevenció. Hi ha tres pilars bàsics en la prevenció de l’osteoporosi:

Exercici físic, que deurà ser adequat a l’edat i característiques de cada persona.

Dieta, on s’ha de procurar no abusar dels aliments acidificants com són els productes refinats i la proteïna d’origen animal i greixos saturats. Si ho fem, el nostre organisme procurarà neutralitzar aquesta acidesa amb les sals minerals emmagatzemades en els nostres teixits, sobretot les estructures osteoarticulars, afavorint la osteoporosi i la osteoartritis. Per tant seria més recomanable prendre aliments integrals i vegetals. Com a font de proteïna animal seria millor prendre peix, especialment peix blau per la seva riquesa en àcids grassos omega3.

Complements alimentaris:
– Vitamines del grup B i vitamina C. Intervenen en la síntesi del col·lagen que forma la matriu orgànica de l’os.
– Vitamina D3, essencial en l’absorció del calci.
– Minerals: Calci, magnesi, silici i fòsfor.
– Hidrolitzat enzimàtic de col·lagen, ja que afavoreix la síntesi del col·lagen, que juntament amb el calci ens donaran resistència i elasticitat a l’os.
– Cartílag de tauró, ric en Sulfat de Glucosamina i de Condroitina, que actuen com a protectors cel·lulars.

18 Març 2005 - Posted by | Salut

Encara no hi ha cap comentari.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: